Mijn eerste Burn-Out

Wutah Coaching Gouda

Burn-out op Hemelsvaartdag

Mijn eerste burn-out kreeg ik op mijn 24ste op Hemelvaartsdag. Rond Hemelvaartsdag denk ik daar nog wel eens aan terug. Hoewel je niet kunt zeggen dat Hemelvaartsdag het startpunt was, het was het moment dat ik het mij realiseerde. Ik werkte als organisatiemedewerker bij een bouwbedrijf op een project ruim een uur rijden vanaf mijn woonplaats. S ’morgens voor zes uur in de auto om voor zeven uur op de bouwplaats te zijn. In die tijd was ik daarnaast betontechnoloog en moest controleren of het beton dat een dag eerder gestort was, voldoende uitgehard was om de bekisting te kunnen lossen. Een dag eerder was ik als een van de laatsten van de bouw vertrokken, nadat het laatste beton was gestort en afgedekt om te verharden.

Nu op Hemelvaartsdag kwam ik voor zeven uur aan op de bouwplaats. Het was mij al opgevallen dat het rustig was op de weg, maar daar had ik verder geen aandacht aan gegeven. Nu ik de bouwplaats naderde, zag ik helemaal geen verkeer meer en de parkeerplaats stond leeg. Ik stapte uit mijn auto en liep naar de directiekeet waar mijn kantoor was. Normaal waren de luiken van de ramen geopend en de deur open. Nu was van dit alles geen sprake. Toen ik binnen was, begon ik te twijfelen of ik mij wellicht in de tijd had vergist. Was ik een uur te vroeg? De klok in de directiekeet gaf dezelfde tijd aan als mijn horloge: 6.50 uur. Eerst maar eens even koffie zetten. Toen besefte ik op eens dat het Hemelvaartsdag was.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Daar zat ik in mijn eentje in die directiekeet, de luiken nog voor de ramen en de tl-verlichting aan. Ik voelde de moeheid, die ik al een poosje voelde nog intenser over mijn hele lichaam. Maar ook wat tinteling in mijn linkerarm. Het was de laatste weken zo hectisch geweest, daar komt die moeheid natuurlijk vandaan dacht ik. Stom dat ik vergeten ben dat het Hemelvaartsdag. Het was net of de moeheid nu pas toeliet en voelde de tranen komen. Ademen, rustig ademen en die koffie opdrinken zou mij wellicht goed doen. Maar na een uur zat ik daar nog steeds voor mij uit te staren en besefte dat het niet goed was. Misschien allemaal een beetje te veel, lange werkdagen en de reistijd. Geen tijd hebben om even fatsoenlijk te lunchen het ging altijd maar door. En dan in het weekend nog druk met familie en vrienden.

Hoe wist ik dat ik een burn-out had

Maar hoe wist ik dan dat ik een burn-out had? Nou dat wist ik helemaal niet. De term Burn-out bestond nog niet. Je was overwerkt, overspannen of had stress dat waren de termen in die tijd. Als je een paar dagen rust nam ging dat wel weer over. Zo ging ik naar de dokter, met vage klachten vond ik. Binnen 10 minuten stond ik weer buiten. De dokter had mijn verhaal aangehoord en zich verbaasd over wat ik allemaal deed, kon en verantwoordelijk voor was. Was dat niet te veranderen, misschien hulp of een stagiaire die mij wat konden ontlasten? Het waren stuk voor stuk oplossingsgerichte adviezen. Ik ging het in overweging nemen en het wat rustiger aan doen. En maandag weer aan het werk. Ik vertelde mijn collega’s dat ik mij vergist had en op Hemelvaartsdag op de bouwplaats was geweest. Daar werd even kostelijk om gelachen en dat was het dan.

Hoe ging het verder

In deze masculiene bouwcultuur was het niet de gewoonte om te praten over je ongemakken, gevoelens of onzekerheden. Je was een beetje moe, dat had iedereen wel eens. Daarom moest je even goed bijslapen en dan kon je weer fris de draad oppakken. Dat overkwam mij ook. Ik ben gewoon verder gegaan met mijn werk. In een functioneringsgesprek heb ik de werkdruk wel ter sprake gebracht, maar er kwam geen versterking. Terwijl men zag dat ik ten opzichte van collega’s twee projecten had, die ook nog eens gecompliceerd waren. Dat werd gecompenseerd met een snellere groei op de salarisschaal. Dat geeft eenmalig wat financiële waardering maar lost de problemen niet op. Uiteindelijk heb ik na een jaar mijn ontslag ingediend en ben bij een kleinere aannemer gaan werken.

Zo ging dat dus, ontkennen en weer doorgaan. Zou het bij deze “ontkende” Burn-out blijven en heb ik mijn leven beter ingericht na deze waarschuwing?

Mijn tweede Burn-out

35 jaar was ik inmiddels. Ik maakte carrière en werd bouwkostendeskundige bij een bouwbedrijf. Hard werken en veel overwerken om in te schrijven op aanbestedingen. Daarnaast het werk van inhuurkrachten controleren en corrigeren om alle puzzelstukjes tot een complete inschrijving te maken. Fastfood en overwerken was voor mij als slapen en wakker worden. De dagen regen zich aan elkaar.

Totdat ik hartkloppingen kreeg en bij mijn huisarts terecht kwam. Daar werd een hartfilmpje gemaakt. Niets aan de hand met mijn hart maar ik werd ernstig aangeraden mijn leven drastisch te veranderen. Ik was overspannen en had te weinig rust genomen. Die rust moest ik de komende tijd maar een serieus gaan tot mij nemen. En pas gaan werken als ik er niet tegenop zag. Die waarschuwing heb ik toen opgevolgd en ik werd vanuit het bedrijf daar in gesteund. Overspannenheid werd serieus genomen. Er werd geen druk op mij uitgeoefend om te gaan werken. Ik werd volkomen met rust gelaten. Wel regelmatig belangstelling van het bedrijf en vragen waar ik behoefte aan had.

Recupereren

Ik denk dat ik ongeveer een maand thuisgebleven ben. Na heel veel slaap heb ik zelf een spiritueel coach gezocht die mij goed heeft geholpen. Mediteren, stilte zoeken, ondersteunende gesprekken, muziek, wandelen, buitenlucht, zingeving, spirituele ontwikkeling. En nog veel meer heb ik gedaan om mijzelf weer terug te vinden en te werken aan wat ik nu eigenlijk wil en waar ik gelukkig van word. Een maand is kort, ik nam niet meer dan een maand. Ik weet dat als je een stevige burn-out hebt je er makkelijk een jaar uit ligt om helemaal te herstellen.

Mijn inzicht

Soms moet je een paar keer ontzettend onderuit gaan om te beseffen waar je mee bezig bent. Vaak weet je niet dat je in een roes zit waar je maar moeilijk uitkomt. Luisteren naar waarschuwingen van mensen om je heen, doe je niet. Je wilt te veel voldoen aan de verwachtingen die anderen van je hebben. Te weinig oog of ontkenning van waar het bij jezelf nu aan schort en dat ook aan te pakken. Totdat je lichaam je dwingt te luisteren. Nu vele jaren later kijk ik terug op deze perioden en ook naar wat het mij gebracht heeft. Ik ben altijd een druk baasje gebleven en altijd leidinggevende geweest en hard gewerkt. Maar wel anders. Rustmomenten, mediteren, schilderen, lezen, schrijven en een sociaal leven hebben een prominente plaats ingenomen. Ik ben omgeschoold tot coach en therapeut en kan anderen door mijn ervaringen goed begrijpen en helpen. Dat gaat in een ander tempo en met veel liefde en plezier. Daar geniet ik elke dag in volle gezondheid van.

Wutah zegt

Luister naar de signalen die je lichaam je geeft. Wees eerlijk naar jezelf en zoek op tijd naar hulp. Een burn-out ontstaat niet door hard werken. De oorzaak ligt dieper en daar moet je eerst achter zien te komen. Hulp van een coach of therapeut is geen zwakte maar een heel krachtige stap naar een gelukkig leven.


https://wutah.nl/walter-keyner-coach-en-therapeut/

Ik ben Walter Keyner, Coach en Therapeut bij Wutah in Gouda. Graag help ik je blokkades op te lossen en je balans weer terug te vinden én te behouden. Je bent van harte welkom voor een gratis intakegesprek om te kijken wat ik voor je kan betekenen. Vul daarvoor het contactformulier in op de website, dan neem ik binnen 24 uur contact met je op. Nog meer inspirerende blogs vind je op mijn blogpagina

Wutah Coaching Gouda

Coronacrisis en toch op vakantie

Wutah Coaching Gouda

Waarom ga je niet op vakantie

Vakantie tijdens de Coronacrisis? Nu we in de greep zijn van het Coronavirus zien we allerlei leuke bezigheden verdwijnen, simpelweg omdat onze vrijheid beperkt wordt door de vele regels waar we ons aan moeten houden. Dan kun je natuurlijk mopperen over alles wat niet kan. Beter is het om te genieten van wat wel kan. Als je een regelmatige bezoeker bent van mijn website, weet je dat ik een voorstander ben van het vastleggen van positieve herinneringen. Maakt niet uit hoe je dat doet, fotoboeken, dagboeken of een wand met foto’s. Alles is goed, als het maar positieve herinneringen zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen plaats is voor de negatieve herinneringen, als je daar tenminste de positieve kanten van kunt zien. Uiteindelijk leer je daar ook van. Positieve herinneringen kunnen je helpen als het even wat minder gaat. Gelukkig hebben we de foto’s nog is voor mij een gezegde dat klopt.

Meer lezenCoronacrisis en toch op vakantie

Coronacrisis tijd om op te ruimen

Wutah Coaching GoudaWat je tijdens de Coronacrisis kunt doen

Coronacrisis, tijd om eens op te ruimen. Of heb je geen zin, ben je te lui, te moe of heeft het geen prioriteit. Je kunt van allerlei redenen vinden om eronderuit te komen. Nu het Coronavirus ons thuis houdt is het erg druk bij bouwmarkten en grofvuil depots. We pakken nu de klussen aan die al zo lang stonden te wachten. Maar heb je daar een lockdown voor nodig?

Meer lezenCoronacrisis tijd om op te ruimen

Waarover maak jij je druk

Wutah Coaching & Therapie Gouda

Maak je niet druk

Waarover maak jij je druk? Waarschijnlijk heb je daar geen invloed op en kun je de situatie niet veranderen. Je kunt niet alles veranderen en gras gaat niet harder groeien als je er aan trekt. En als je te hard trekt komt het gras er met wortels en al uit. Je zult deze beeldspraak wel herkennen. Wat ik wil zeggen is dat je veelal maar beperkt invloed hebt op de vele situaties waar je elke dag mee te maken hebt. Zoals: Het moet sneller en je hebt weinig tijd. “We try harder, was een slogan van een bekende autoverhuurder. Maar wil dat zeggen dat je harder moet werken en nog beter je best moet doen? Het onmogelijke vragen?

Meer lezenWaarover maak jij je druk

Vanuit rust kun je echte aandacht geven

Echte aandacht voor elkaar

Wutah Coaching Gouda

Echt aandacht geven is best nog moeilijk. Als ik mijn wekelijkse boodschappen heb gedaan, sluit ik dat meestal af met een bezoekje aan de viskraam. Vaak staat er al een groepje wachtende klanten en in de kar werken ze met vijf personen om de bestellingen te maken. Het is er altijd levendig en het personeel weet vaak wat de vaste klanten gaan bestellen. Ondanks de drukte hebben ze belangstelling voor hun klanten, althans dat dacht ik. Dag lieverd zei de visboer tegen een bejaarde vrouw achter een rollator. Twee ons kibbeling en ongeveer twee ons zalm? Ja, zei de vrouw, ongeveer! De bestelling werd klaar gemaakt en tijdens het afrekenen, vroeg de visboer aan haar, hoe is het met je gezondheid schoonheid? Nou niet goed zei de vrouw, het K-woord is weer terug en ik word bestraalt. Nou, fijn weekend zei de visboer terwijl hij haar het wisselgeld teruggaf.

Meer lezenVanuit rust kun je echte aandacht geven

Geen aandacht geven is ook een keuze

Wutah Coaching GoudaWaarom zou je geen aandacht geven

Waarom zou je geen aandacht geven, als het citaat van de filosoof Aristoteles, “alles wat aandacht krijgt, groeit”, gezien wordt als een waarheid. Klopt dat citaat dan niet? Ja hoor het klopt, maar het is goed alles steeds van twee kanten te bekijken. Dat levert vaak heldere inzichten en helpt je om ook naar tegenovergestelde standpunten te kijken en die te begrijpen. Niets mis mee en helemaal als je dat zonder oordeel en objectief kunt doen. Ik ga Aristoteles dus niet tegenspreken. Ik wil je de andere kant van deze uitspraak laten zien. Er valt altijd iets te kiezen.

Meer lezenGeen aandacht geven is ook een keuze

Hulp van een beschermengel

Wutah Coaching GoudaEen lunch met een staartje

Onverwachte hulp van een beschermengel. Onderweg tijdens vakantie in Portugal was het tijd voor de lunch. Ik kon plaatsnemen achter een tafeltje op het terras met uitzicht op een open keuken met barbecue en een vitrine waar verschillende soorten vis op ijs lagen. Zo ontspannen als ík was, dat is nu eenmaal mijn gemiddelde stand en nu tijdens deze vakantie nog meer, zo gestrest stond de kok te mopperen en te gebaren. Hij pakte vissen uit de vitrine, kneep daarin en maakte een afkeurend gebaar, dat ging vergezeld van voor mij onverstaanbare bewoordingen met een negatieve intonatie. Althans zo voelde ik dat, ondanks dat ik geen Portugees versta.

Meer lezenHulp van een beschermengel

Gevoelig voor prikkels en nu?

Wutah Coaching Gouda

Gevoelig voor  prikkels

Als  HSP ben je gevoelig voor prikkels en daardoor raak je vermoeid, het  is goed om je af te zonderen. Vooral HSP’ers  en personen die in een fase van spiritueel ontwaken doormaken voelen die behoefte. Voor anderen is dat soms niet te begrijpen. Waarom blijf je er niet bij, het is toch gezellig? En natuurlijk is het gezellig, maar grijpt de drukte je soms naar de keel. Een vol hoofd en je voelt je niet op je plek.

Meer lezenGevoelig voor prikkels en nu?

Positieve herinneringen, werk eraan

Wutah Coaching GoudaPositieve herinneringen

Als je ziet wat je elk moment van de dag meemaakt en voelt, dan weet je dat het gewoonweg niet mogelijk alle herinneringen op te slaan. Als je dat zou willen tenminste. Welke momenten zijn voor jou zo belangrijk geweest dat je ze elk moment nog eens zou willen beleven?

Meer lezenPositieve herinneringen, werk eraan

Allergie hoe kom je ervan af

Wutah Coaching GoudaVan wie krijg jij allergie

Last van allergie? Hoe hoe kom je ervan af. Waarom krijg je allergie van iemand? Je ziet iemand voor de eerste keer en direct heb je het gevoel dat je die persoon niet aardig vindt. Je stoort je aan gedrag van iemand, terwijl je die persoon over het algemeen wel mag. Toch wordt je woest als hij bijvoorbeeld kleinerend doet.

Meer lezenAllergie hoe kom je ervan af