fbpx

Hoe je je boosheid kunt begrijpen en veranderen

Boosheid

Boosheid is een eerlijke emotie

Vraag jij je weleens af waar je boosheid vandaan komt? Iedereen is weleens boos. Boosheid moet je uiten, anders richt het zich naar binnen en dat voel je. Niet? Dan geeft deze blog je een aantal heldere inzichten.

Ik geef je deze 9 inzichten:

  1. Wat is boosheid
  2. Je mag boos zijn
  3. Op wie ben je boos
  4. Waar voel jij je boosheid
  5. Waarom ben je boos
  6. Praten
  7. Boosheid loslaten
  8. Burn-out en boosheid
  9. Hoe krijg je jouw boosheid in balans

1. Wat is boosheid

Boosheid is een van de vier universele basisemoties. Dat zijn Boos, Bang, Bedroefd en Blij. Al deze emoties hebben we in meer- of mindere mate. Afhankelijk van je persoonlijke situatie, zal een van deze emoties prominent zijn. En ok hier geldt, elke emotie is goed, het wil ons iets zeggen. Ons alert maken op een situatie waar we op moeten reageren. Als we naar boosheid kijken, zie je vaak dat het een reactie is op onrecht of onmacht. Je zou iets willen maar je bent om een reden, die je bewust of onbewust hebt, niet in staat om dat te kunnen.  

2. Je mag boos zijn

Boosheid mag er zijn. Hoewel het vaak een negatieve lading heeft. Als iemand “uit zijn dak gaat”, is het voor anderen meestal niet leuk. We staan al klaar met een oordeel, moet dat nu?  Waarom? Je wordt er misschien bang van? Als je boosheid niet toelaat, slik je het in en veroorzaakt wrok, verbittering en depressiviteit. Boosheid kan dus een blokkade veroorzaken. Opgekropte gevoelens vooroorzaken een blokkade en dat zorgt dat je negativiteit vasthoudt. Het stroomt niet. Het is net of de bliksem is ingeslagen en in je lijf blijft hangen. Je voelt de spanning en die moet weggeleid worden naar de aarde. Dus mag je boos zijn? Je moet je boosheid zijn weg laten vinden om gezond te blijven. Dat is een goede reden om boos te mogen zijn.

3. Op wie ben je boos

Boosheid lijkt zich vaak te activeren door externe oorzaken. Je partner, die zijn rommel niet opruimt. Je kinderen die te veel lawaai maken. De buren die hun camper voor je huis parkeren. Een pakketje dat niet op tijd is bezorgd. Rekeningen die allemaal tegelijk komen. Je voetbalclub die weer verloren heeft. Maatregelen van de Overheid die je vrijheid beperken. En zo kan ik een hele pagina vol schrijven waarbij de oorzaak bij anderen ligt. Vergeet je ouders niet, ze hebben je een goedbedoelde opvoeding gegeven waar je nu wellicht boos om bent?

Eigenlijk ben je boos op jezelf. Je bent namelijk de enige die de situatie kan veranderen. Als je steeds gefocust bent op de dingen waar je boos om wordt, trek je die ook aan. Als je denkt dat je natuurlijk nergens kunt parkeren en een ander net die vrije plek voor je neus wegkaapt, kun je daar boos om worden. En ja, natuurlijk gericht op de automobilist die jou dit aandoet. Zou ik niet doen, laat het een inzicht zijn om je attitude te veranderen. In dit geval zou je kunnen visualiseren dat er altijd een vrije parkeerplek voor je is. Je zult zien dat boos worden op een ander geen zin meer heeft. Het gaat om hoe jij er steeds positief naar kijkt.

4. Waar voel jij je boosheid

Boosheid nestelt zich in je lichaam. Tenminste als je dat onvoldoende weet te uiten. Boosheid voel je opkomen. Je krijgt bijvoorbeeld hoofdpijn of het verlamd je. Je hele lichaam kan pijn doen, de wrok die je meedraagt kan je letterlijk ziek maken. Het is verstandig om in contact te komen met je boosheid. De pijn ergens in je lichaam is een voorbode van je onderdrukte boosheid. Als je daar op let, weet je dat je boosheid probeert te onderdrukken. Als je dat niet onder controle krijgt weet je dat er een uitbarsting van boosheid aanstaande is. Wil je dat zijn gang laten gaan, of zou je dat beter in balans willen brengen.

5. Waarom ben je boos

Het is niet altijd makkelijk de oorzaak van je boosheid te vinden. Dat kost tijd en als je er niet uit komt kun je contact zoeken met een therapeut die je kan helpen. Nogmaals, je mag boos zijn. Boosheid die constant aanwezig is en je leven langdurig negatief beïnvloedt leidt tot depressie en ziekte. Vraag jezelf waarom je boos bent, waarom je gekwetst bent, waar je bang voor bent. Als je dat weet zijn dat ook de thema’s die je mag veranderen. Want alleen jij kan jezelf leren beter met deze thema’s om te gaan. Je boosheid te verzachten, het weer hanteerbaar te maken.

6. Praten

Praten met de persoon waar je boos op bent, is een volwassen manier om uit je boosheid te komen. Probeer dat altijd neutraal en zonder oordeel te doen. Elk verwijt dat je gebruikt leidt meestal tot defensief gedrag van de persoon waar je boos op bent. Grote kans dat je juist ruzie krijgt en je boosheid niet wordt weggenomen. Als je erover praat, vertel dan vanuit jouzelf waar je boos of geïrriteerd over bent en wat het met je doet. En kijk wat er wel goed gaat en wat je kunt veranderen en verbeteren aan de situatie waar je beiden beter van kunt worden en boosheid niet langer een emotie is die op de loer ligt.

7. Boosheid loslaten

Als je je boosheid al te lang onderdrukt hebt, kun is het loslaten op lichamelijk niveau. Ga in je auto zitten en schreeuw je helemaal leeg. Wees niet bang om je boosheid te uiten. Of neem een kussen en stomp al je woede daarin. Ga hout hakken, poetsen, papier verscheuren. Verwond jezelf niet, doe het veilig. Schaam je niet en voel je vooral niet schuldig. Je krijgt namelijk ruimte om alle negatieve gedachten los te laten en daarvoor in de plaats komt er innerlijke ruimte voor positieve ervaringen.

Als je je boosheid hebt geuit, probeer dan degene te vergeven waar je boos op bent, met vergeving bevrijdt je jezelf! Als je niet kunt vergeven, blijf je met de boosheid zitten. Lukt het nu nog niet? Blijf het proberen, tot je eerlijk tegen jezelf kunt zeggen ik heb vergeven en leef in liefde met deze persoon of situatie.

Om je boosheid beter te begrijpen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Waarom kies ik ervoor om steeds boos te worden?
  • Hoe creëer ik steeds situaties die me boos maken?
  • Welke bijdrage lever ik hieraan?
  • Is dit de enige manier waarop ik kan reageren op het leven?
  • Wil ik dit?
  • Wie ben ik nog steeds aan het straffen? Wie ben ik nog steeds trouw?
  • Waarom wil ik me zo voelen?
  • Welke overtuigingen hou ik erop na die deze frustraties veroorzaken?
  • Welke boodschap zend ik uit, dat mensen ertoe aanzet om mij te irriteren?

8. Burn-out en boosheid

De voorbode van een burn-out is langdurige stress. Stress heeft een relatie met boosheid. Boos voor een oordeel of afgewezen te worden, niet gezien te worden. Je twijfelt misschien nog. Je denkt dat het komt omdat je te veel werk hebt en te weinig tijd, dat is namelijk wat ik veel hoor van de cliënten met stress en burn-out klachten. Ga aan de slag met je boosheid, het is een hardnekkige gedachte.  Als je boosheid steeds buiten jezelf legt, gaat stress over in een burn-out en als je daar nog steeds niet mee aan de gang gaat word je er uiteindelijk ziek van.

9. Hoe krijg je jouw boosheid in balans

Zoals bij vele eigenschappen die we hebben is boosheid een goede eigenschap, mits je de balans daarin vindt. Als je weet dat je gevoelig bent voor boosheid, probeer dan te onderzoeken waar dat vandaan komt. Welk gevoel of emotie dat bij je naar boven brengt. Waar je de pijn in je lichaam voelt. Als je weet dat je alle antwoorden al in je hebt, zul je die antwoorden vinden. Dit doe je door naar binnen te keren en een beroep te doen op je innerlijke kracht. Die innerlijke kracht weet wat het beste voor je is.

Als je bereid bent om je daar aan over te geven aan deze kracht in je, die van je houdt en die je steunt, creëer je een liefdevol en welvarend leven, vanuit vriendelijkheid. Die kracht kun je op verschillende manieren gebruiken. Als je er voor kiest om in je verleden te blijven zitten en je steeds nare herinneringen uit het verleden voor de geest haalt, kom je niet verder. Als je ervoor kiest om niet langer slachtoffer te zijn van je verleden en een nieuw leven wil creëren, word je gesteund door je innerlijke kracht en komen er nieuwe gelukkige ervaringen op je pad.


Walter Keyner Coach & Therapeut bij Wutah

Heb jij het gevoel dat boosheid je in de weg zit? Zou het wat minder mogen en wil je gelukkiger zijn?  Ben je de controle kwijt en lijd je daaronder, word je daar moe en moedeloos van? Wil jij graag ondersteuning om gelukkiger te worden of het creëren van meer evenwicht? Ik kan je ondersteunen in jouw proces en je helpen om blokkades op te lossen en balans terug te vinden en te behouden. Meld je dan aan door je gegevens achter te laten op de link op deze pagina en ik neem binnen 24 uur contact met je op, om jou passend te ondersteunen.

Ik ben Walter Keyner, Coach en Hypnose- en regressietherapeut bij Wutah in Gouda

 

Delen met je netwerk?

Plaats een reactie