fbpx

Veranderen is moeilijk, waar loop jij tegen aan?

VeranderenWaarom zou je veranderen

De wil om te veranderen is meestal iets wat we graag uitstellen. Je wilt ook niet veranderen. Je wil af van een situatie of patronen waar je ongelukkig van wordt.

 

We gaan er allemaal verschillend mee om. Heb je al verschillende keren geprobeerd om iets te veranderen? Lukte dat niet en voelde je je toen schuldig en ellendig? Wellicht heb je dan iets aan de 7  inzichten die ik je in deze blog geef:

1. Hoe dient veranderen zich aan

Coaching en therapie gaat altijd over veranderen. Je zit met een gevoel waarbij je je niet lekker voelt en wil dat veranderen. Of je loopt steeds tegen dezelfde situaties aan waar je juist van weg wilt blijven. Ook herinneringen uit je verleden kunnen je in de weg staan. Soms is het noodzakelijk om te veranderen. Luister je goed naar de signalen die je lichaam je geeft, of negeer je die. Dat kan, vooral als je een gestresst leven hebt en meer met je hoofd dan met je gevoel doet.

Ons ego is nogal sterk en wint het makkelijk van ons gevoel. We beredeneren de signalen weg en gaan weer door met die fijne stress die we omarmt hebben. Tot de signalen in je lichaam over gaan in een alarm. Benauwdheid, hyperventilatie, moeizame stoelgang of hyperventilatie en hartklachten. Tijd om daar iets aan te veranderen. Maar wil je het zo ver laten komen?

2. Ik wil niet veranderen

Als je je leven kunt uittekenen, elke dag hetzelfde ritme waar je je min of meer aan hebt overgegeven, kan dat heel fijn voor je zijn. Zeker als je je daar gelukkig bij voelt. Waarom zou je dat dan willen veranderen. Van de gedachte om te veranderen krijg je het al benauwd. De wereld om je heen veranderd wel. En in hoeverre kun je daar mee omgaan? Eigenlijk ben je gewend om te leven vanuit jouzelf. Jij staat in jouw leven centraal en de wereld past zich wel aan, aan jou.

We ontkomen er niet aan om te veranderen of het nu grote of kleine veranderingen zijn. Gewoontes geven je ongetwijfeld  houvast, maar zullen je leven niet verrijken. Dat merk je als je buiten je comfortzone treedt en je laat verrassen en open te staan voor de nieuwe ervaringen die je opdoet. Overwin je angsten, want dat is het. De angst voor het nieuwe, het vreemde. Maar vooral het losmaken van wat je al die tijd vasthoudt. De ballast die je wellicht je hele leven met je meedraagt en achter je kunt laten.

3. Motivatie

Veranderen is niet een doel. Je wilt van een probleem af. Je angsten, blokkades, verslavingen, sterker in het leven staan. Maar vaak weet je juist niet waar het aan schort. Je weet dat je ongelukkig bent, maar niet hoe je daaruit kunt komen. Daarmee is het ook moeilijk om je een doel te stellen zou je kunne zeggen. Een mooie afleidingsmanoeuvre om niet te veranderen. Er is altijd wel iets om het niet te doen. Nu niet, dan niet, als dan, het lukt, ik kan het toch niet, hoe dan? Zijn de korte en krachtige gedachtes die ons parten spelen.

Stel jezelf steeds kleine haalbare doelen. Als je aan je lichaam wilt werken, stel jezelf dan de vraag en schrijf op, waarom je dat zou willen.

  • Ik wil terug naar mijn ideale lichaamsgewicht.
  • Ik wil een fantastisch kapsel hebben.
  • Ik wil prachtige nieuwe kleren.
  • Ik wil mij sterk en fit voelen.

Concentreer je nu op elke wens voor je lichaam die je hebt opgeschreven en noteer waarom je dat wilt. Bijvoorbeeld:

  • Omdat Ik ben mooi ben als ik mijn ideale lichaamsgewicht heb.
  • Omdat ik me het beste voel bij dat gewicht.
  • Omdat ik er dan veel beter en aantrekkelijke uitzie.
  • Omdat ik dan mijn favoriete kleren weer kan dragen.
  • Omdat het dan leuker wordt om nieuwe kleren te kopen.

4. Vrijheid

Gelukkig ben je als je zonder zorgen in vrijheid leeft. Veranderen is de weg naar vrijheid. Veranderen is verbeteren en bij elke positieve verandering, werk je aan jezelf. Je krijgt een stukje vrijheid terug. Want je gewicht zat je eerst in de weg en nu kun je je weer vrij bewegen en alles aantrekken wat je wil. Je hebt het niet naar je zin in je werk of relatie. Daar heb je veranderingen in aan kunnen brengen en nu voel je je vrij en opgelucht. Voor je faalangst heb je je laten helpen door een therapeut en kunt nu weer vrij en zonder angsten het leven weer oppakken. Verandering laat alles weer stromen, alsof je de ramen tegenover elkaar openzet en je huis even goed laat luchten.

5. Verander vooral jezelf

Tenzij het je werk is en je ervoor gevraagd bent, verander een ander niet. Verander vooral jezelf. Als je iets niet bevalt aan een persoon kan je de neiging hebben dat in die persoon te willen veranderen. Je kunt met die persoon je ergernis bespreken en je behoefte uitspreken, maar doe geen pogingen de ander te veranderen. Stel dat je je stoort aan de luidruchtige je luidruchtige buurman. Vertel dan feitelijk, dus zonder emoties en oordelen wat je ziet. Vertel wat het met je doet, je kunt je niet concentreren bijvoorbeeld. Vertel waar je behoefte aan hebt, stilte, is dat. En doe daarna een voorstel een verzoek, om samen tot een redelijke oplossing te komen. Ik zou graag willen dat je rekening met mij houdt en van zo tot zo laat. Zet je geluidsinstallatie op redelijk niveau of gebruik je koptelefoon.

Als je kinderen opvoedt, ben je ze aan het veranderen, hou rekening met de behoefte van kinderen. Niet alles moet volgens jouw ingesleten regels en voorwaarden. Gun de kinderen ook hun vrijheid, maar wees ook duidelijk in het stellen van grenzen. Aan beide hebben kinderen behoefte.

6. Wees koersvast

Als je wilt veranderen, wees dan voor jezelf. Maar ook voor anderen duidelijk in wat je aan het veranderen bent. Blijf je doel in het vizier houden en verander daar niet te veel aan. Als je duidelijk bent in wat je wilt veranderen, kunnen anderen daaraan wennen en je daar wellicht ook bij helpen. Het kan dus motiverend werken. Als je wilt afvallen, haal dan geen snoep en frisdranken in huis. Meestal verlaat het maar op een manier je huis, en dat is via jouzelf. Als je wilt stoppen met roken of drinken, zoek dan geen gelegenheden op waar je aan verleidingen wordt blootgesteld. Vertel anderen ook wat je aan het veranderen wil en vertel over je motivaties. Ze zullen je helpen op koers te blijven om je veranderingen te kunnen halen.

7. Vier je veranderingen

Wees lief voor jezelf. Elke stap die je zet in de goede richting van je gewenste verandering mag je vieren. Sta je dat toe. Geef aandacht aan jezelf. Want jij hebt iets bereikt. Ook als he even niet lukt, neem dan een pauze en besteedt geen aandacht aan wat er allemaal niet lukt. Kijk naar je lijst met motivaties en onderstreep er enkele om verder aan te werken. Wees trots op jezelf.

Veranderen kost energie en brengt je uit evenwicht. Best wel een zwaar traject. Vooral als je net begint is dat moeilijk. Lichaam en geest zijn één en je voelt het in je lichaam, de vermoeidheid de pijn. Het zijn de tekenen dat de verandering in gang is gezet. Alles verzet zich hiertegen, het is als het ware met je vergroeid en moet zich losmaken. Totdat je langzaam de veranderingen merkt. Je voelt je beter, lichter, voelt dat je weer stroomt en dat je weer ruimte krijgt. Dat mag je vieren.


Walter Keyner Coach & Therapeut bij Wutah

Heb jij het gevoel dat je wil veranderen? Weet of voel je dat er iets in je leven moet veranderen of ga je dat juist uit de weg?  Wil je daar stappen in zetten. Ik kan je ondersteunen in jouw proces en je helpen om blokkades op te lossen en balans terug te vinden en te behouden. Meld je dan aan door je gegevens achter te laten op de link op deze pagina en ik neem binnen 24 uur contact met je op, om jou passend te ondersteunen.

Ik ben Walter Keyner, Coach en Hypnose- en regressietherapeut bij Wutah in Gouda

Delen met je netwerk?

Plaats een reactie